reklama

Keď čech napíše: "Slovenština? Kdo se v ní má vyznat?"

Dnes mám len trochu času, s Linuxom dám pokoj a obtriem sa trochu o kultúrnu tému, ktorú však chápte viac oddychovo ako vážne. Začnem citátom z jedného čekého fóra: Oni sice slováčiska říkaj že to máme složitější s těma ěščřžýáíéůú a tak.. ale oni zas maj nad r nějké čárky a pak ty dvě šílené l jedno s čárkou jedno s háčkem a ä atd.. kdo se v tom ma vyznat??

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)

Nad týmto som sa musel trochu pousmiať, keďže pochádzam ešte z generácie, ktorej čeština nerobila problém a aj druhá strana na tom bola oveľa lepšie. Chodím dosť často na české fóra, prevažne odborné, dôvod je jednoduchý - širší okruh diskutujúcich. Čoraz častejšie sa mi však stáva, že na svoje príspevky na českých fórach nedostanem odpoveď. Lámal som si nad tým hlavu a hľadal som príčinu v sebe. Buď sa hlúpo pýtam, hlúpo odpovedám, moje príspevky majú nulovú hodnotu alebo ignorácia kvôli jazyku. Ako som sa neskôr dozvedel, dôvod bol trochu prozaickejší. Niektorí česi proste nerozumeli slovenskému písanému textu. Toto ma naozaj položilo. Ako je to možné? Pätnásť rokov po tom, čo česi a slováci zrušili federáciu a každý národ žije vo vlastnom štáte, prestávajú si rozumieť.

Aby som bol objektívny, na slovenskej strane to začína byť podobné. Niektorí mladí slováci majú zasa problémy s českým písaným textom, nie je to také očividné ako na českej strane ale stretol som sa s tým. Stretol som sa aj s názorom, že na domovskom fóre by sa mal dodržiavať domovský jazyk, teda na českom čeština a na slovenskom slovenčina. Keď som nad tým tak rozmýšľal, okrem nacionalistického aspektu to má jeden praktický prínos, vyhľadávanie v príslušnom jazyku. Osobne však chápem české príspevky na slovenských fórach ako spestrenie, ktorému nemám problém porozumieť, niektorí česi mi odpovedali v podobnom duchu, slovenčina sa im zdá exotická a príťažlivá. Kde je teda problém?

Myslím že problém je psychologický, nahrávajúci nacionálnej predpojatosti. Dosť veľa čechov nevie slovákom odpustiť ich takzvanú zradu, ako to poniektorí chápu, či už to bol rok 1939 alebo 1993. Na slovenskej strane sa mi zdá, že stále pretrváva aspoň u niektorých, akýsi pocit menejcennosti a podriadenosti. Od tohoto sa potom odvíja vzájomné odcudzenie. Treba si však uvedomiť jednu vec, ako česi, tak slováci sú národmi slovanskými a mali by sme niečo urobiť pre to, aby ďalšia generácia nerozumela lepšie anglickému písanému textu ako textu od svojho suseda vzdialeného len zopár kilometrov. Preto ak sa vás čech opýta, čo to tam píšete za znaky, nemusíte to hneď chápať ako atak, ale kľudne mu vysvetlite pravidlá slovenského pravopisu, viem že poniektorých to bude zaujímať. Oni sa o svojom jazyku totiž dokážu rozpísať, že to nestačíte ani čítať.

Juraj Búš

Juraj Búš

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Nemám rád škatuľky. V politickom kompase mi vyšlo, že názorovo stojím niekde pri Gándhím. Umiestnenie na grafe sa zhodovalo s liberálnou ľavicou. Ak bol teda Gándhí ľavicový liberál, tak som ním asi aj ja :-)Jabber:xjurajx@njs.netlab.cz Zoznam autorových rubrík:  Open SourceKnihySci-Fi a FantasyZo životaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu